Interview Monique Vrolijk van Smurfit Kappa

  • Naam: Monique Vrolijk
  • Organisatie: Smurfit Kappa
  • Functie: Management Development Manager
  • Traject: Leiderschapsprogramma

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt en je functie?

De laatste jaren zijn papieren en kartonnen verpakkingen steeds belangrijker geworden, onder andere door de groei van e-commerce. Bij Smurfit Kappa ontwerpen, produceren en leveren wij papieren verpakkingsoplossingen voor uiteenlopende producten. Die verpakkingen beschermen de producten niet alleen, maar helpen onze klanten ook om hun merken te positioneren en in te spelen op het winkelgedrag van de consument. Wij vinden duurzaamheid erg belangrijk. Daarom zijn onze producten 100% recyclebaar en stellen wij ambitieuze doelen voor onder meer waterverbruik en CO2-uitstoot. Daar ben ik best trots op.

Duurzaamheid is ook een belangrijk thema voor ons als het om HR gaat: wij willen dat mensen met veel plezier en gevoel van zingeving voor ons werken. Smurfit Kappa is een groot internationaal bedrijf met ongeveer 46.000 werknemers op circa 370 productielocaties in 35 landen. In de Benelux werken ongeveer 3.000 medewerkers. Er zijn veel doorgroeimogelijkheden binnen Smurfit Kappa, zoals mijn eigen loopbaan wel illustreert. Ik begon ooit als stagiair bij Finance en werkte op allerlei plekken binnen de organisatie. Daardoor beschik ik over veel interne kennis en heb ik een groot netwerk opgebouwd. Dat komt goed van pas nu ik verantwoordelijk ben voor Talent and Leadership Development.

Mijn rol is om programma’s voor allerlei niveaus binnen Smurfit Kappa te ontwikkelen en te  implementeren, bijvoorbeeld voor de trainees, middle en senior managers en young professionals. Ik voel me bevoorrecht dat ik elke dag een bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van anderen.

Wat was je opleidingsvraag?

Voor onze young professionals waren we op zoek naar een nieuw leiderschapsprogramma. Young professionals binnen Smurfit Kappa zijn collega’s tussen de 25 en de 35 jaar van wie we weten dat ze bij ons passen en in wie we graag investeren. Zij hebben de potentie én de ambitie om zich maximaal te ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel vlak. We wilden graag een programma dat eraan bijdraagt dat talenten binnen Smurfit Kappa beter zichtbaar worden, maar ook dat deze talenten zich meer verbonden voelen met ons bedrijf. Een programma dat ze helpt om met volle overtuiging én ondersteuning voor een carrière bij Smurfit Kappa te kiezen.

We hadden al wel een programma, maar dat paste niet meer zo goed bij onze huidige behoefte. Ik zocht een programma dat sterk verankerd is in de praktijk en dat aansluit bij onze visie op leiderschap. Een programma dat onze young professionals voorbereidt op een mooie loopbaan binnen Smurfit Kappa, die nu eenmaal niet volgens gebaande paden gaat. Voor een succesvolle carrière bij Smurfit Kappa is het namelijk nodig dat mensen zich proactief opstellen en de kansen pakken als ze zich voordoen. Daarom wilde ik onze young professionals met het programma vooral ook een stevige basis aan persoonlijke ontwikkeling bieden. Tot slot moest het programma meer ‘van nu’ zijn, met mogelijkheden om online te leren en kennis digitaal te delen.

Waarom hebben jullie voor Ludens gekozen?

Bij het eerste gesprek had ik zelf direct een goed gevoel bij de mensen van Ludens. Maar we wilden hetzelfde traject aan zowel Nederlandse als Belgische collega’s aanbieden en dat zijn toch wel twee verschillende culturen. Tijdens het tweede gesprek liet ik verschillende HR-managers uit beide landen aanschuiven om te toetsen of dit programma ook aan hun lokale behoeftes voldeed.

Ludens luisterde goed naar de concrete vraag en vroeg daar ook op door. Het voorstel dat volgde, was een schot in de roos. Ludens presenteerde ons een inspirerend programma: de Smurfit Kappa Young Professional Expeditie (SKYPE), vergezeld van een prachtige infographic die alles in één klap duidelijk maakte. Het voorgestelde programma SKYPE combineert persoonlijke diepgang met in de breedte kennismaken met ons bedrijf. Dat was precies wat wij zochten.

Hoe ziet het programma dat Ludens verzorgt eruit?

Tijdens SKYPE beklimmen de tien deelnemers drie bergtoppen. In de ‘summits’, de basiskampen, volgen zij meerdaagse trainingsprogramma’s waarin zij werken aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. De summits volgen de lijn van ons Open Leadership Model. De eerste summit gaat over persoonlijk leiderschap (Leading Self), de tweede over leiderschap binnen een team (Leading People) en de derde over leiderschap binnen de organisatie (Leading the Organisation). De vierde pijler (Leading the Market) komt aan bod tijdens de diverse uitstapjes naar ‘het dal’; de bedrijfsbezoeken en masterclasses. De deelnemers organiseren die zelf. Tijdens de expeditie kunnen deelnemers op verschillende momenten schuilen in een berghut; dit zijn de intervisiesessies in de eigen intervisiegroep. Ook kunnen zij op momenten dat zij dat nodig hebben terugvallen op de trainer in een online coachingsgesprek.

Het programma voor onze young professionals duurt in totaal anderhalf jaar. Aan de eerste groep deelnemers vroeg ik om samen met mij één masterclass te organiseren waarin de deelnemers van alle ontwikkelprogramma’s van Smurfit Kappa samenkomen, dus alle (voormalige) trainees en deelnemers van de verschillende leiderschapstrainingen. Dat leidde tot een inspirerende dag over het thema leiderschap. De vicepresident HR van Smurfit Kappa Group gaf meer achtergrondinformatie over de ontwikkeling van ons leiderschapsmodel, de CEO van de Benelux was er om te sparren over de strategie en er was nog een externe spreker. Dit was zo’n succes dat het organiseren van zo’n inspiratiedag over leiderschap vast onderdeel is geworden van SKYPE.

Wat zijn de concrete resultaten?

Er is nu één groep die de expeditie heeft afgerond. Bij die groep zie ik grote persoonlijke ontwikkeling. Ik zie stevigere persoonlijkheden die meer kennis hebben over zichzelf en de organisatie. Bovendien zijn zij gegroeid door de vele open gesprekken met Senior Managers. Dat heeft ze meer zelfvertrouwen gegeven en ze weten in dat soort gesprekken nu ook beter over te komen. Daarnaast zie ik dat zij hun horizon verbreed hebben en een betere strategische kijk hebben gekregen. Ze stijgen nu boven het operationele uit.

Wat vind je van de samenwerking met Ludens?

Ik vind dat de trainer goed past bij onze organisatie én de doelgroep, dat is voor mij een belangrijke voorwaarde. Ook kwam Ludens na ons kennismakingsgesprek met een goed uitgedacht en uitgewerkt voorstel, dat meteen de kern raakte. Verder is de samenwerking in de uitvoeringsfase fijn. Bij Ludens is alles administratief gezien uitstekend geregeld. Ludens ontzorgt mij door een groot gedeelte van het operationele bij mij weg te halen. Data plannen, afstemmen met hotels, de portal vullen met alle informatie: alles gaat vlot en goed. Ik kan deze verantwoordelijkheid dus echt bij hen neerleggen. Bovendien zijn de mensen van Ludens prettig in het contact en goed bereikbaar. Vanwege de goede ervaringen verzorgt Ludens inmiddels ook de tweedaagse modules in ons traineeship, over leiderschap en communicatie en beïnvloeden.

Bekijk hier de genoemde infographic

Je kunt de wind niet veranderen, maar de stand van de zeilen bepaal je zelf
- A. Karssen