Interview Judith van Deth van Hotel Okura Amsterdam

  • Naam: Judith van Deth
  • Organisatie: Hotel Okura Amsterdam
  • Functie: Training Manager (voormalig, nu niet meer werkzaam bij Okura)
  • Traject: Young Professionals Programme

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt en je functie?

Okura is een luxe vijfsterrenhotel op een prachtige locatie in Amsterdam Oud-Zuid. Een bijzondere eigenschap van ons hotel is onze Japanse achtergrond. We bieden een mooie mix van Japans en westers, zowel in ‘look and feel’ als in onze managementstijl. Zo werken we volgens de Japanse Kaizenfilosofie en streven we als organisatie dus continu naar verbetering. Voor onze gasten zijn we daardoor een uniek en compleet hotel. In Japan staan kwaliteit en gastbeleving namelijk absoluut voorop, maar in het westen verwachten gasten ook dat we snel schakelen en enorm flexibel zijn. Wij bieden beide.

Bij Okura werken ongeveer vierhonderd mensen. De helft van de medewerkers is Nederlands, een kwart Japans en een kwart is een verzameling van allerlei nationaliteiten. Als Training Manager ben ik verantwoordelijk voor het opleiden en ontwikkelen van individuele personeelsleden, teams en de organisatie als geheel. Ik vorm daarmee een schakel tussen de afdelingshoofden, de teams en de teamleden onderling. In de hiërarchie kun je mij niet echt een plek geven, want ik werk steeds met andere collega’s. De ene keer bespreek ik met een team wat er in de waan van de dag allemaal gebeurt en het andere moment zit ik met het MT om tafel om te praten over de strategie.

Wat was je opleidingsvraag?

Onze opleidingsvraag was: hoe kunnen we de managers van de toekomst nu al inspireren en ze bewust maken van hun toekomstige rol? We willen het talent dat we nu zien namelijk graag behouden en dan moet je deze mensen natuurlijk wel weten te binden en te boeien. Bijvoorbeeld door ze alvast voor te bereiden op hun toekomstige posities. We wilden ze daarom inzicht geven in de opbouw van de organisatie, praktische managementtools aanreiken en begeleiden in hun persoonlijk leiderschap.

Voor ons als organisatie is het erg belangrijk dat bepaalde waarden door ambassadeurs binnen de organisatie worden vertegenwoordigd en uitgedragen. Ook daarom wilden we graag investeren in onze high potentials. Zij zorgen uiteindelijk voor verbinding tussen management en werkvloer en bouwen bruggen tussen de verschillende afdelingen. Door het Young Professionals Programme kennen ze het MT en weten ze het MT ook te vinden. Bovendien vormen ze nu onderling een hecht intern netwerk dat zich over alle afdelingen uitstrekt. Dat is belangrijk, omdat ze elkaar bij toekomstige projecten dus weten te vinden.

Wat doet Ludens precies voor jullie?

Ludens vult het Young Professionals Programme van Okura samen met ons in. Vooral die hechte samenwerking vinden we heel prettig. Ludens verzorgt de trainingen over persoonlijk leiderschap, teamwork en andere meer organisatieoverstijgende thema’s. Okura neemt de praktijkonderdelen in het programma voor haar rekening.

Onderscheidend aan Ludens is dat ze veel aandacht hebben voor ons en onze mensen. Ze luisteren goed naar onze wensen en bieden precies wat wij als organisatie nodig hebben.

We zorgen daarbij altijd voor verbinding tussen praktijk en theorie. Als Ludens bijvoorbeeld een middag organiseert over kwaliteitsverbetering, laten we die voorafgaan door een ochtendsessie over de kwaliteit binnen onze organisatie. We brengen dan samen in kaart wat onze successen zijn en wat beter kan. Ik heb altijd goed en nauw contact met de trainer over de opbrengsten van die Okurasessies. De trainer van Ludens kan daardoor ’s middags mooi aanhaken bij wat we die ochtend hebben opgemerkt. Op die manier vullen we elkaar goed aan.

Wat zijn de concrete resultaten?

We zijn in het najaar van 2013 gestart met de eerste groep. Een van de onderdelen van het Young Professionals Programme is dat de groep in de zomer een groepsopdracht uitwerkt. De huidige groep heeft als opdracht om de ambassadeursrol en het bruggen bouwen te concretiseren in een organisatiebrede werkvorm. Dat zijn ze nu aan het pitchen bij het MT en het is erg leuk om te zien hoe ze daar mee bezig zijn.

Na de zomer kunnen we dus pas echt vaststellen wat het traject concreet heeft opgeleverd. Maar wat je nu al wel ziet is dat het contact tussen de groep en het MT al heel goed is. Ook zie ik concreet persoonlijke groei van individuen: sommigen hebben zelfs al promotie gemaakt.

Wat vind je van de samenwerking met Ludens?

De samenwerking met Ludens is heel prettig en persoonlijk. Degene die het traject heeft ontwikkeld, voert de trainingen zelf niet uit. Toch blijft deze persoon goed aangehaakt bij het traject. Bij Ludens houdt de betrokkenheid dus niet op bij het binnenhalen van de opdracht. Over de trainer zelf ben ik ook enorm tevreden. Hij klikt ontzettend goed met de groep en ik vind het ook prettig samenwerken met hem. De communicatie is lekker transparant. Er is dus echt sprake van partnerschap.

Onderscheidend aan Ludens is dat ze veel aandacht hebben voor ons en onze mensen. Ze luisteren goed naar onze wensen en bieden precies wat wij als organisatie nodig hebben. Zo weten ze het luchtig te houden, wat heel goed past bij de bedrijfscultuur van Okura. Ze beschikken absoluut over de expertise, maar geven vooral een praktische invulling aan de theorie. En daar zijn we blij mee, want wij houden niet van zwaar en zweverig. Dat past gewoon niet bij ons. Ook de trainer past uitstekend bij de doelgroep. Het is duidelijk dat Ludens goed heeft nagedacht over de juiste match.

Een gewoonte kan je niet uit het raam gooien, je moet ze stap voor stap van de trap leiden
- Mark Twain