Interview Femke de Haan van Mammoet

  • Naam: Femke de Haan
  • Organisatie: Mammoet
  • Functie: Talent Manager
  • Traject: International Development Programma’s

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt en je functie?

Mammoet is een groot internationaal bedrijf in zware horizontale en verticale transport. Mensen uit alle windstreken werken wereldwijd voor Mammoet aan grote constructies, zoals je die in de petrochemie en mijnbouw aantreft. De logistieke uitdagingen worden met de dag groter en wij bieden daarvoor de oplossingen: we kunnen alles optillen en vervoeren, hoe groot of zwaar het ook is. Voor veel technici is Mammoet dus ‘the place to be’. In 2012 startte ik als Talent Manager bij Mammoet. Ik mocht gaan nadenken over manieren waarop we talent binnen onze organisatie nog beter kunnen ontwikkelen.

Wat was je opleidingsvraag?

Het zal geen verrassing zijn dat er bij Mammoet vooral technische mensen werken en dat die mensen tot de top van hun vak behoren. Toen ik hier twee jaar geleden binnenkwam, was er dan ook vooral aandacht voor de technische kennis van medewerkers. Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling hadden minder prioriteit. Maar de beste techneut met een leidinggevende rol heeft ook behoefte aan training en ontwikkeling op het gebied met leiderschap.

Daarom besloten we twee programma’s te ontwikkelen waarmee we onze mensen voorbereiden op en verder ontwikkelen in leidinggevende posities. In ons jongetalentenprogramma leren de deelnemers zichzelf beter kennen. Ze krijgen inzicht in hun drijfveren en kwaliteiten en in hoe ze die vervolgens het beste kunnen inzetten bij Mammoet. In ons leiderschapstalentenprogramma doen deelnemers leiderschapsvaardigheden op. Dat programma bestaat uit drie modules: jezelf, de ander en de organisatie.

Hoe bevalt de samenwerking met Ludens?

Het was vrijwel meteen duidelijk dat we met Ludens wilden samenwerken. Vooral hun eerlijkheid viel op. Zo waren ze er heel open over dat Ludens nooit eerder zo’n groot internationaal project had gedaan. Voor ons was dat geen probleem, want het was duidelijk dat Ludens wel heel veel ervaring had in het ontwikkelen en uitvoering van trainingen. We vonden het juist fijn om samen aan iets te werken wat voor iedereen nieuw was. En de samenwerking is vanaf het begin super: heel prettig en persoonlijk.

Wat zijn de concrete resultaten?

De programma’s lopen nog te kort om echt zicht te hebben op wat ze onze organisatie concreet hebben opgeleverd. Maar ze worden in elk geval heel positief ontvangen. Deelnemers zijn erg tevreden en blijkbaar praten ze erover met hun collega’s. We krijgen namelijk erg veel nieuwe aanmeldingen.

Daarnaast zie je dat er nu echt meer aandacht komt voor het leiderschapsstuk en persoonlijke ontwikkeling. Het programma stimuleert deelnemers om goed na te denken over hun carrière en daarin actief stappen te ondernemen. We zien ook dat ze dat doen, vaak samen met hun leidinggevende.

Elke keer als een programma opnieuw gaat draaien stellen ze zichzelf weer kritische vragen: klopt het nog wat we aan het doen zijn? Moeten we nog iets anders doen? Maken we waar wat we aan het begin van het programma beloven? Dat vind ik super.

Zie je ook verschillen tussen Ludens en andere bureaus waarmee je gewerkt hebt?

Natuurlijk is Ludens een commercieel bedrijf, maar dat voelt niet altijd zo. Zo zijn ze altijd kritisch over de inhoud, ook als het voor henzelf lucratiever was geweest om dat niet te zijn. Daarnaast zijn ze altijd goed bereikbaar en werkt iedereen bij Ludens hard. Last minute is er vaak nog veel mogelijk, want ze zijn altijd bereid om een stapje harder te lopen. Ik vind die flexibiliteit heel prettig. En als er iets niet helemaal goed gaat, dan ondernemen ze meteen actie. Kwaliteit staat voorop bij Ludens en ze investeren daar zelf in. Zo geven ze alle trainers die voor ons werken taaltrainingen Engels.

Ook de trainers van Ludens staan voor kwaliteit en zijn opvallend gedreven. Elke keer als een programma opnieuw gaat draaien stellen ze zichzelf weer kritische vragen: klopt het nog wat we aan het doen zijn? Moeten we nog iets anders doen? Maken we waar wat we aan het begin van het programma beloven? Dat vind ik super. En verder zie ik dat ze heel goed persoonlijk en vertrouwelijk contact hebben met de deelnemers. Dat ze integer zijn. En dat is bij dit soort trajecten natuurlijk enorm belangrijk.

Een gewoonte kan je niet uit het raam gooien, je moet ze stap voor stap van de trap leiden
- Mark Twain