Interview Evelyne Rood van Vitens

  • Naam: Evelyne Rood
  • Organisatie: Vitens
  • Functie: Beleidsadviseur Leren en Ontwikkelen / Coördinator Traineeship
  • Traject: Talentprogramma traineeship

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt en je functie?

Bij Vitens ben ik adviseur Leren en Ontwikkelen. Ik ben van A tot Z verantwoordelijk voor het traineeship; we hebben ongeveer vier trainees per jaar. In het eerste jaar ben ik de leidinggevende van de trainees, in het tweede jaar hebben ze een manager uit de lijn. Dit doen we bewust. Uiteindelijk zijn de trainees er tenslotte niet voor HR, maar voor de business. De business moet zich dus ook verantwoordelijk voelen voor de trainees.

Verder ben ik bezig met allerlei andere zaken die met leren en ontwikkelen te maken hebben. Zo ontwikkel ik nu een nieuw leerportaal, LMS, waarmee we het leren ondersteunen. Daar komt ook  ons opleidingsaanbod in. Tot slot heb ik een coachpool opgezet binnen Vitens met een aantal geselecteerde coaches. Die gaan we de komende tijd uitbreiden.

Wat was je opleidingsvraag?

We hadden een uitgebreid ontwikkelplan met als kern ‘leren in en van het werk’. We zorgden voor uitdagende opdrachten, intervisie, dat soort zaken. Maar ik merkte dat trainees vaak nog zoekende zijn; ze zijn niet voor niets trainee. Vaak wisten ze na twee jaar traineeship nog steeds niet wat ze wilden. Blijkbaar moesten we daar actief mee aan de slag.

In eerste instantie deden we dat door ze te helpen analyseren en trechteren. Zo lieten we trainees voor een afdeling kiezen. Maar we merkten dat het heel lastig is voor trainees om die keuze te maken. Intern kregen ze daar natuurlijk ook wel begeleiding bij, maar blijkbaar was die begeleiding niet voldoende. Ik zocht een lijn tussen alle verschillende ontwikkelactiviteiten en verkende de mogelijkheid om de diepte in te gaan met de trainees. Ik wilde onze trainees de intensieve begeleiding bieden die ze nodig hadden bij het maken van hun keuze.

Waarom hebben jullie voor Ludens gekozen?

Ludens was al bij ons in beeld toen deze opleidingsvraag actueel werd. Ik had al eens met mensen van Ludens gesproken en voelde toen meteen een klik. Ze wisten me toen te inspireren en ik was direct enthousiast. De meeste partijen praten toch meer vanuit zichzelf en vertellen vooral wat ze kunnen bieden en waar ze goed in zijn. Maar Ludens verdiept zich echt in de klant. Ze stellen veel vragen, zijn echt nieuwsgierig en denken oprecht mee.

De mensen van Ludens tonen zich in gesprekken open, oprecht en eerlijk. Het zijn gesprekken van mens tot mens. Ik heb ook nog wel andere partijen gesproken, maar het was al snel duidelijk dat ik met Ludens verder wilde. Zij hadden echt goed geluisterd en meegedacht. Bovendien durven zij ook kritisch te zijn. Het is bij Ludens niet alleen ‘ja en amen’ en ‘het is goed’, maar ze vragen ook echt goed door.

Wat doet Ludens precies voor jullie?

We gaan nu het derde jaar van onze samenwerking met Ludens in. Zij voeren het ontwikkeltraject voor de trainees uit en op dit moment is de derde lichting trainees bezig met het programma. Ludens organiseert drie opleidingsdagen met een aantal weken ertussen. De thema’s zijn: ‘ik en mezelf’, ‘ik en de ander’ en ‘ik en de organisatie’. Tussendoor zijn er nog intervisiesessies, maar die worden door een andere partij gefaciliteerd. De trainer van Ludens heeft goed contact met de begeleider van de intervisie. Die afstemming tussen hen is erg nauw en daardoor versterken de onderdelen elkaar ook.

Wat zijn de concrete resultaten?

Wat je ziet, is dat de trainees in hun eerste jaar meer gedwongen worden om na te denken over wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Daardoor kunnen ze in combinatie met andere zaken makkelijker een keuze maken voor een afdeling. Door het programma van Ludens ontwikkelen ze een goed reflectievermogen. Ze werken actief aan de competentie ‘leren’. Ludens helpt de trainees de blik op zichzelf te werpen in plaats van op de ander. Ze leren daardoor te reflecteren op hun eigen gedrag en het effect daarvan op anderen.

Voor veel trainees is dit hun eerste baan, dus het is allemaal best wel spannend. Aan het einde van het jaar vraag ik altijd aan ze hoe ze het eerste jaar hebben ervaren en wat belangrijke momenten voor ze waren. Ze noemen het traject van Ludens allemaal als belangrijk moment.

Ook valt me op dat mensen van Ludens vanuit een bepaalde passie en missie werken. Ze werken omdat ze het werk leuk vinden. De hele organisatie straalt dat uit.

Wat vind je van de samenwerking met Ludens?

Alle mensen die bij Ludens werken lijken iets gemeenschappelijks te hebben, van projectcoördinator tot programmamanager, tot cateringmedewerker. Bij iedereen zie ik dat menselijke, oprechte. Verbinding maken kunnen ze allemaal. Er werken allemaal prettige mensen, niemand uitgezonderd. Dat vind ik heel bijzonder. Er is bovendien veel aandacht voor klanten. Ze hebben niet alleen oog voor de zakelijke kant, maar zien de klant ook echt als mens.

Ook valt me op dat mensen van Ludens vanuit een bepaalde passie en missie werken. Ze werken omdat ze het werk leuk vinden. De hele organisatie straalt dat uit. Ik vind het heel sterk dat Ludens ‘nee’ durft te zeggen tegen klanten als ze zelf voelen dat ze er niet achter staan. Ze blijven in die zin heel goed bij zichzelf. Dat vind ik mooi.

Als uw hoofd het ene zegt en uw hart het andere, beslis dan eerst of u een beter hoofd dan wel een beter hart hebt.
- Marilyn vos Savant