Interview Carmen van der Waard van MN

  • Naam: Carmen van der Waard
  • Organisatie: MN
  • Functie: Manager HRD
  • Traject: Traineeship

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf waar je werkt en je functie?

MN is destijds opgericht om onze deelnemers een financiële aanvulling te geven door middel van een pensioen. Naast een financiële taak hebben we hiermee ook een maatschappelijke taak. De laatste jaren is er meer nadruk op de kern van onze opdracht. Onze missie is: ‘wij realiseren de vitale financiële toekomst die mensen verdienen’.

Op het moment dat je met ingewikkelde financiële materie werkt, verlies je al snel uit het oog voor wie je het nu eigenlijk allemaal doet. Dat is niet vreemd, maar wij willen graag dat onze medewerkers zich juist wél heel bewust zijn van dat doel. Onze HRD-afdeling werkt er actief aan om onze deelnemers goed op het netvlies van onze medewerkers te krijgen en te houden.

Elk jaar organiseren we met dat doel ‘action learning’. Afgelopen jaar zijn we bijvoorbeeld bij de bedrijven langsgegaan waar onze deelnemers werken. We hebben toen een fotoserie gemaakt om de deelnemers in beeld te brengen. Die foto’s hangen ook in ons pand, zodat onze medewerkers elke dag zien voor wie zij eigenlijk werken.

Ik ben onder meer eindverantwoordelijk voor het traineeship: een programma van een jaar waarin de trainees aan twee opdrachten van zes maanden werken en verschillende trainingen volgen. Het traineeship bestaat dus uit een inhoudelijk deel, waarbij resultaten worden verwacht en de trainees te maken hebben met deadlines. De manager biedt daarbij zo nodig inhoudelijke ondersteuning. Ludens verzorgt het persoonlijke ontwikkelstuk. Dat programma loopt het hele jaar door, parallel aan de opdrachten. In de trainingsdagen van Ludens krijgen de trainees allerlei handvatten om zichzelf te ontwikkelen.

Met wat voor opleidingsvragen heb je te maken?

Er zijn natuurlijk trainingen die we vanuit de wet moeten aanbieden aan onze mensen. Dat zijn de inhoudelijke opleidingen voor financiële dienstverleners. En we hebben ook een academy. Maar voor de rest ontwerpen we alle trainingen op maat. De praktijk is daarbij ons uitgangspunt. Een dag training is tenslotte niet zo nuttig als er op de werkplek niets verandert. We geven zelf veel trainingen, maar hebben ook een groep van externe partners, waar Ludens er één van is.

Meestal starten we met een vraag uit de organisatie. Zo zorgen we voor begeleiding bij lastige situaties en bieden we trajecten voor teamontwikkeling, managementontwikkeling en individuele ontwikkeling. De afgelopen jaren hebben we er op ingezet om samen met degene die met een opleidingsvraag komt te bepalen wat die anders wil. We stellen vragen zoals: hoe moet het er straks uitzien? Wat hebben we straks bereikt als we hiermee klaar zijn en waartoe dient dat? Wat moet het jou uiteindelijk opleveren? Dat geeft heel veel helderheid in wat we doen. Ook houden we de verantwoordelijkheid op die manier bij degene met de ontwikkelbehoefte.

Hoe kwam je bij Ludens terecht?

We kregen de tip van iemand uit onze organisatie om eens te praten met Ludens. En die tip kwam precies op het juiste moment, want we waren net op zoek naar een partij die ons kon helpen met de invulling van het traineeship. Tot dan toe hadden we jaarlijks twee trainees, en hadden we nog geen officieel programma nodig gehad om die op te leiden. Maar nu stonden we op het punt om een grotere groep trainees aan te nemen. Die situatie vormde een mooie aanleiding om met Ludens in gesprek te gaan.

Tijdens dat gesprek kwamen we erachter dat de visie van Ludens op leren en ontwikkeling naadloos aansluit bij die van ons. We vonden elkaar meteen in het uitgangspunt dat we willen voortbouwen op wat iemand al in huis heeft. We willen dus niet kijken naar wat er nog ontbreekt, maar juist naar wat iemands kracht is. Die kracht ontwikkelen we verder door, zodat die persoon echt iets bijdraagt met zijn of haar talent. Als je dezelfde visie hebt op ontwikkeling, weet je dat alles vanuit die visie plaatsvindt. De basis voelde goed bij Ludens en daarom wilden we het graag met ze proberen.

Wat vind je van de samenwerking met Ludens?

Inmiddels is Ludens al vijf jaar onze vaste partner. Naast het feit dat Ludens onze visie deelt, hebben ze ook een heel persoonlijke benadering die ik waardeer. Ze kijken naar wat onze mensen nodig hebben. Zo werken wij zelf ook, en het is fijn om die werkwijze ook bij Ludens te zien. We ontwikkelen samen, werken echt samen aan het traineeprogramma.

Bovendien streeft Ludens net als wijzelf voortdurend naar verbeteringen. Verbetertips pakken we meteen op en Ludens ook. Daar hebben we wel eens aangenaam verraste reacties op gekregen: ‘Hebben jullie het écht aangepast?’ Maar het is voor ons, en voor Ludens, vanzelfsprekend om iets te doen met feedback. Bovendien geloven we erin dat je altijd moet kijken naar de behoefte van deelnemers. Dat betekent dus automatisch dat je een programma per groep weer opnieuw invult. We sleutelen daarom voortdurend aan het traineeprogramma.

De visie van Ludens op leren en ontwikkeling sluit naadloos aan bij die van ons. Bovendien streeft Ludens net als wijzelf voortdurend naar verbeteringen.

Wat zijn concrete resulaten van het traineeprogramma?

We zien dat de mensen die het traineeprogramma hebben gevolgd, een voorsprong hebben op de mensen die op een functie bij ons bedrijf zijn binnengekomen en het programma niet hebben gehad. Het traineeship geeft duidelijk een versnelling in ontwikkeling.

Ook heb ik gemerkt dat het programma bij sommige oud-trainees nog jaren doorwerkt en dat het daarmee een investering op de lange termijn is. Niet elke trainee kan namelijk meteen begrijpen wat er precies wordt aangeboden en kan het ook niet altijd meteen inzetten. Maar ik spreek vaak trainees die hier al een aantal jaren werken en ik heb al een paar keer gehoord dat die kwartjes later alsnog gevallen zijn. Als er dus al geen instant rendement is, dan komt het later alsnog.

Verder blijven de groepen altijd contact houden met elkaar, dat is heel bijzonder. Blijkbaar is er met het traineeprogramma een basis gelegd voor een vertrouwensband die in de meeste gevallen blijft bestaan na het traineeship. Ook krijg ik terug van mensen dat ze het erg fijn vinden dat ze tijdens het traineeship uitgebreid kennis hebben gemaakt met de organisatie. Ze hebben de kans gehad om zichzelf te presenteren en weten goed wat er binnen het bedrijf allemaal mogelijk is. Dat helpt ze in hun verdere loopbaan bij MN.

Als uw hoofd het ene zegt en uw hart het andere, beslis dan eerst of u een beter hoofd dan wel een beter hart hebt.
- Marilyn vos Savant