Trainingen toevoegen aan je talentprogramma: geen no-brainer!
Als talentmanager wil je dat ze met hun frisse inbreng de cultuur eigentijdser maken. En dat ze uiteindelijk doorstromen om sleutelposities in te vullen binnen de organisatie. Veel aandacht gaat daarom uit naar recruitment, de on-boarding en opdrachten die talenten gaan uitvoeren op de werkvloer. Dat er trainingen moeten komen; daarvoor heb je niet veel vergaderuurtjes nodig. Want natuurlijk wil je de talenten een aantal vaardigheden meegeven om een succes te maken van hun eerste jaren op de werkvloer! Maar hoe zorg je nou voor een goed opgebouwd, boeiend en resultaatgericht trainingsaanbod? Dat vertellen we in dit artikel.
Vermijd hoogteziekte
Eerst even een belangrijke tip over de opbouw van je talentprogramma: begin niet te snel met persoonsgerichte trainingen. Zeker bij startende trainees is dit een valkuil. De managementgoeroe Marcus Buckingham introduceerde een aantal jaar geleden de term ‘hoogteziekte’. In zijn bestseller ‘Weg met alle Regels’ beschrijft hij hoe managers zich soms – weliswaar goedbedoeld – op de verkeerde behoeftes concentreren bij het aansturen van medewerkers. Ze beginnen met aandacht geven aan persoonlijke ontwikkeling en talentgericht werken. In zichzelf prachtige dingen! Maar– zo stelt Buckingham – het is absoluut noodzakelijk om werknemers eerst duidelijk te maken wat er exact van hen verwacht wordt en hen de middelen en instrumenten te geven om dat ook daadwerkelijk te doen. Als die duidelijkheid er niet is, maar de manager wel persoonsgerichte aandacht geeft, spreekt Buckingham van de term ‘hoogteziekte’. En voor een bergbeklimmer betekent hoogteziekte dat hij zo snel mogelijk af moet dalen naar het ‘basiskamp’. Precies dezelfde dynamiek kan ook ontstaan in een talentprogramma.
De oplossing zit ’m in timing. Millennials hebben meer tijd nodig om duidelijk te krijgen wat hun taak op de werkvloer precies is en hoe ze die goed kunnen uitvoeren. Dat vraagt in de eerste fase alle aandacht. Weg rendement van je dure, persoonsgerichte trainingen! Kortom, richt je programma zo in dat de talenten eerst de kans krijgen echt te landen op de werkvloer.
Urgentie, fun en verdieping
Maar dan… de opbouw van je talentprogramma klopt. Hoe zorg je er vervolgens voor dat de trainingsmomenten hout snijden? Dat deelnemers ‘on fire’ terugkomen van hun heisessie en ze het geleerde daadwerkelijk gaan toepassen? Wat ons betreft moet elk trainingsmoment een element van Urgentie, Fun en Verdieping in zich hebben. Deze begrippen helpen je om de inhoud van de trainingen voor Millennials te evalueren.
-
Urgentie
Het is belangrijk dat deelnemers een sterke verbinding voelen tussen de inhoud van de trainingen en obstakels of ambities die zij tegenkomen op de werkvloer. Te veel trainingen beginnen vanuit een model, kleurentest of ‘leuke werkvorm’. Dat is best een interessante werkwijze, maar raakt te weinig aan de vragen van de talenten. Als talentmanager moet je daarom antwoord geven op de volgende vragen: op welke manier komen actuele, urgente vragen aan de orde in de voorbereiding op en tijdens trainingsdagen? Zijn er vlotte en eigentijdse manieren aan het einde van het programma die de link leggen naar de werkvloer?
-
Fun
Trainers en coaches hebben er soms een handje van om sessies te serieus aan te pakken. Maar de training mag best leuk en energiek zijn! Benader je training daarom iets minder als klinische groepstherapie en zie je talenten iets meer als een groep wilde, jonge honden. Tegelijkertijd gaat het er niet om trainees te bedienen in de consumptieve ‘doe-ns-leuk-trainer-of-ik-zap-mentaliteit’. Veel serieuze onderwerpen kan je op een energieke, ervaringsgerichte manier behandelen. Bijvoorbeeld door een stevige bootcamp in het bos te organiseren of een workshop levensliederen schrijven. Een al te serieuze en statische setting helpt jonge talenten echt niet om over zichzelf na te denken.
-
Verdieping
Naast de beschreven urgentie en fun is een programma pas waardevol als er momenten van echte verdieping zijn voor talenten. Verdieping in persoonlijke ontwikkeling ontstaat als je ‘vanzelfsprekendheden’ bevraagd worden. Welke ingesleten, onbewuste patronen ken je? Hoe helpen die je in je werk? Waar belemmeren ze je? Een simpel voorbeeld om dit duidelijk te maken: veel millennials vragen naar tools om productiever te werken en meer gedaan te krijgen. Denk aan planningstools en online logboeken. Een prima vraag, maar wat als het productief en doelgericht zijn sowieso al een hele grote plaats inneemt in het leven van je talentvolle starters? Dan wil je hen juist helpen met leren ontspannen en even niets doen en moet je die planningstool even achterwege laten. Dit soort inzichten gaat een stap verder dan het aanleren van een vaardigheid. En zorgen voor ontmoetingen tussen deelnemers in kleine groepen. Denk ook aan individuele coaching sessies!
Het verschil maken
Een trainingsprogramma met de juiste opbouw en een goede mix van urgentie, fun en verdieping is niet zomaar gemaakt. Maar net wat meer aandacht voor de opzet en inhoud van je trainingsaanbod kan het verschil maken tussen trainingen als een ‘nice to have’ of een cruciaal en onderscheidend onderdeel van je talentprogramma. Een cruciaal onderdeel dat bijdraagt aan de positionering van jouw organisatie op de krappe arbeidsmarkt en jonge talenten helpt om met plezier en resultaat hun eerste werkervaring op te doen!
Wil je er meer over weten over de opzet van succesvolle talentprogramma’s? Download dan ons whitepaper.